حجت الاسلام والمسلمین دکتر ناصر رفیعی

سئوال:سیره معصومین علیهم السلام در دفاع از واقعه غدیر خم چگونه بوده است؟
ائمه اطهار علیهم السلام به 3 شکل غدیر را مطرح و تجلیل می کردند.: گفتاری، نوشتاری و رفتاری.
اولین شیوه‌ای که ائمه ما سعی می کردند از غدیر ترویج کنند گفتاری بود. هر کجا زمینه‌ای و فرصتی پیدا می شد بیان می کردند.
محمود بن لبید می‌گوید من رفتم سر قبر حمزه سیدالشهدا علیه السلام، دیدم صدای گریه می‌آید و یک خانم بزرگواری 4 تا بچه‌های کوچکش دورش نشسته‌اند و همگی دارند گریه می‌کنند. خیلی دلم شکست، رفتم جلو گفتم یا بنت رسول الله علت این گریه شما چه چیزی است؟ صدای گریه شما برای ما سخت است. فرمودند محمود لبید ما برای 2 چیز گریه می‌کنیم، یکی داغ بابایم پیغمبر صلوات الله و دوم ظلم‌هایی که به امیرالمومنین شده.
محمودبن لبید می‌گوید، من گفتم خانم جان می‌شود یک سوالی بکنم؟ چرا پدر بزرگوار شما قصه ولایت امیرالمومنین علیه السلام را تمامش نکرد؟ حضرت زهرا سلام الله علیها فرمودند: هل ترک ابی لاحدٍ عذراً بعد غدیر، چه حرفی است که تو می‌زنی؟ مگر پدر من بعد از غدیر عذری برای کسی گذاشت؟مثل الامام مثل الکعبه.
امام مثل کعبه است. کعبه می‌آید درب خانه شما یا شما می‌روید مکه؟ ائمه اطهار امام هستند و هیچ نیازی به نصب مردم هم ندارند. ولی امام یک مقبولیت دارد یک مشروعیت. از طرف خدا مشروع است ولی از طرف مردم مقبول است. اگر مردم دورش را نگیرند حضرت علی علیه السلام می‌رود یک گوشه می‌نشیند. امام حسن علیه السلام می‌رود یک گوشه می‌نشیند، امام کاظم علیه السلام می‌رود زندان. امام عسگری علیه السلام می‌رود تبعید.
دوم در نوشتار. امام عسگری علیه السلام یک نامه نوشته برای مردم نیشابور که در کتاب تحفه العقول است، در آن نامه غدیر را برای مردم نیشابور نام برده است. و یا امام هادی علیه السلام، اهوازی‌ها نامه نوشتند برای امام هادی علیه السلام، آقا جان ما یک سوالی راجع به جبر و تفویض داریم، که امام هادی علیه السلام در این نامه از غدیر دفاع کردند.
شکل سومش هم با رفتارشان. یعنی با رفتارشان نشان دادند جریان غدیر را. علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام در یک روایت نورانی می فرمایند: فرحه اخوانهم
مردم شاد کنید دیگران را، شاد کنید برادرانتان را به لباس الحسن و الرائحه الطیبه والطعام. روز غدیر با سه چیز شاد کنید دیگران را. یکی لباس نو به هم بدهید یکی عطر و یکی هم طعام، مهمانی دادن و سفره انداختن. بعد فرمودند و هذا یوم السرور. امروز شاد باشید. یوم التبسم، به چهره هم لبخند بزنید. یوم الاستراحت المومنین. اصلاً با رفتارشان با این کلماتی که اشاره کردم ائمه ما سعی کردند به اشکال مختلفی جریان غدیر را در میان مردم ترویج کنند. تبلیغ کنند.
ائمه ما با توصیه به لباس نو، عطر دادن، عیدی دادن، شاد بودن، هدیه دادن، روزه گرفتن، نماز خواندن سعی کردند به این سه شکل از غدیر تجلیل کنند. گفتاری، نوشتاری و رفتاری
اما دلیل این‌که مردم از غدیر فاصله گرفتند و سراغ سقیفه رفتند و از مسیر غدیر منحرف شدند چه چیزی بود؟
همین سوال را از ثامن الائمه علی‌بن موسی‌الرضا علیه‌السلام پرسیدند، امام علیه‌السلام اینطور به این سوال پاسخ دادند.
شخصی است به نام علی‌بن حسن ‌بن وشاع از اصحاب امام رضا علیه‌السلام می‌گوید رسیدم خدمت آقا علی‌بن موسی‌الرضا گفتم آقا من یک سوالی دارم، حضرت فرمودند بپرسید. گفتم کیف مالاً ناس انه علی غیره. چرا مردم از علی بریدند و سراغ دیگران رفتند؟ و قد عرفوا فضله و سابقته و مکانه من رسول‌الله- با فرض این‌که همه می‌دانستند امیرالمومنین افضل نزدیک به پیغمبر است و جایگاهش را همه می‌دانستند کجا است.
حضرت فرمودند: این‌ها کسانی بودند که باباهایشان، دایی‌هایشان، عموهایشان به دست علی علیه السلام در جنگ‌ها کشته شده بود و از ایشان کینه داشتند.
اصل اتفاق غدیر قابل انکار نیست و بر اساس اسناد و مدارک موجود همه به اتفاق آن را تأیید می کنند. یکی از شبهاتی که در مورد غدیر وجود دارد این است که آیا این اتفاق موجب از بین رفتن وحدت مسلمانان نمی شود؟
چند پاسخ برای شبهات غدیر وجود دارد :
۱. خداوند در قرآن داستان های بسیاری را مطرح کرده تا خوانندگان قرآن در طول تاریخ از این داستان ها عبرت گرفته و از تجربیات شخصیت های داستان بهره ببرند. اگر موضوع غدیر امروز مطرح نمی شد، پاسخ بسیاری از سؤالات ما بدون منبع می ماند. پس این امر موجب محکم شدن و استوار شدن مفاهیم نزد ما انسان ها است.
۲. غدیر روز تثبیت اصل امامت است و فقط منحصر به امامت امیرالمومنین نیست. بلکه امامت امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف نیز با واقعه ی غدیر استوار می شود. اگر غدیر را درک نکنیم و نشناسیم انتظار برای ما بی معنا خواهد شد.
۳. روشنگری و شفافیت یکی دیگر از رموز این اتفاق است. امروزه کتاب های بسیاری علیه شیعیان نوشته شده است و احیا کردن اتفاق غدیر می تواند برای نسل های جدید روشنگری به همراه داشته باشد تا راه را گم نکنند.

راوی

→ خواندن مطلب قبلی

حضرت آیت‌الله احمدعابدی

خواندن مطلب بعدی ←

حضرت آیت‌الله شیخ ابوالقاسم خزعلی

نوشتن نظر شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 2 =